Shockwave

Wat is Shockwave?
Extracorpereal ShockWave Therapy (ESWT)  is een behandelmethode, speciaal bedoeld voor behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Langdurige blessures die hardnekkig zijn kunnen met behulp van deze speciaal ontworpen apparatuur effectief worden behandeld. Shockwavetherapie is ontstaan vanuit de technologie van de niersteen vergruizing. Deze schokgolfmethode, waarmee urologen al decennia lang nierstenen succesvol verwijderen zonder te opereren, wordt sinds 1990 in aangepaste vorm wereldwijd gebruikt en verder ontwikkeld door orthopedisch chirurgen. Inmiddels blijkt dat de therapie een stimulerend effect heeft op botgenezing en helend werkt bij chronische peesontstekingen. Zo worden de verhardingen in de pezen aanzienlijk minder en verdwijnen kalkafzettingen meestal helemaal waardoor er weer ruimte ontstaat en onder andere de doorbloeding in de pees weer kan optimaliseren.

De voordelen

• Het is een kortdurende behandeling (ongeveer 10 minuten per behandeling).
  • Het zorgt voor een korte behandelperiode, meestal is de klacht verdwenen na 4 tot 6 sessies.
  • Het verbetert de beweeglijkheid van een gewricht en daardoor de levenskwaliteit.
  • Het behandelt de oorzaak in plaats van symptomen.
  • Er zijn weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Dankzij Shockwavetherapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijken.

Vergoeding

De behandeling wordt bij ons in de praktijk vergoed door elke zorgverzekeraar indien uzelf voldoende aanvullend bent verzekerd.

Voor welke klachten is shockwave geschikt:

• tennis- of golfelleboog
  • hielspoor
  • achillespeesklachten
  • kniepeesklachten
  • peesklachten aan de heup
  • schouderpees klachten